tiistai 9. elokuuta 2011

Ukkosen mentyä ohitse pääsin tähän päivään.


Erja ja Eira ovat tämän elokuun yhdeksännen päivän nimet.

Synttärit: Maire Unelma Vuori ja Markku Kalevi Rytkönen.
Nämä ovat molemmat alle satavuotiaita.

Sen sijaan Sakari Pälsi, joka syntyi 1882 Lopella olisi luvallinen kerrotava, mutta ei ole minkään mutkan kautta sukua.

Häät: Hannu Olavi nai Kaisu Orvokin.


Esiauto Sekasanomissa 1859.

Englandilaisessa kaupungissa Wolwerhamptonissa on kummeksimalla keksitty pieni höyrywaunu, joka, neljä henkeä kantawa, on ilman rautatiettä, ajellut kaupungin katuja ja tawallista maantietä myöten hywällä kyydillä. 

Kuin waan tämmöisiä laitoksia saapi kohtuullisella kustannuksella walmistetuksi,  etteiwät maksa enemmän kuin muu waunu hewoisineen, niin taitawat joutua kyllä yleisesti käytettäwäksi.

Ja wähemmän tuon pikkuisen massinan ruokkiminen maksaisi kuin hewoisen, koska se syöpi waan wähän puupalikoita. 

Sitten alkaisi päästä meillä talonpojat raskaasta kyytiwelwollisuudestaan wapaaksi.

Joopa joo. Omien kirjanpitojeni mukaan syö nykyinen automobiili herkästikin 10 € päivässä , vaikkei sillä ajaisikaan.

Jos sitten ajaa, niin kylläpä kilometrille hupenee kaikkinensa halvimmallakin automobiililla 20-30 senttiä. 

Kun sitten pitää sitä mokomaa vielä uudempaan vaihtaa oikein hallitusvallan toivotuksesta, niin ikuisessa velassa sen kanssa kiehuu kaiken ikänsä.

Monet kyllä ovat tyytyväiset, kun eivät niitä kuluja kirjanpitoonsa laita kuin polttoaineitten ja huoltojen osalta. 

Me vanhojen autojen käyttäjät tunnemme itsemme rikollisiksi, vaikka kulutus on alle 6 litraa sadalla ja päästöt paikallaan.

Ongelma lienee siinä, että tällä tavalla valtiolta jää paljon verotuloja saamatta.

Jokaisessa autonvaihdossa kertyy melkoinen veropotti kerralla valtion ainaisesti tyhjää kassaa täyttämään.

Olen kyllä jo tähän ikään maksanut veroja riittävästi ja viime kuussakin pelkästään ostojen arvonlisäveroja meni yli 400 €.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti