3 pv syyskuuta eikä ukkoset kiusana
Soili, Soila ja Soili ne lähti piiriin…
Synttärit:
Marja-Liisa Pöyhönen 3.9.1941,
Ruokolahti . Ollaan jo niin nykyaikaisia,
että morsianta ei napata aivan naapurikylästä. Onhan se melkein Karjalaa se
Ruokolahti, josta Karppisen Juhani Heikki Matiakselle vaimo löytyi siinä
1960 tienoilla, koska Eeva Maria Anneli syntyi 1961 Vaalassa. Piti tuo isännän
etunimistö laittaa tuohon kokonaan, kun sukuselvityksessä muuten seottaisiin.
Isä oli nimittäin Juhani Karppinen ja äiti Kuuselan Tyyne Maria,
joka oli Väiskän serkku.
Johanna Maria Lundqvist paljon alle
sata Isoja tyttöjä ovat jo nämä Niklasin ja
Heidin serkut, kun tämä Håkanin ja Leenan tyttäristä
nuorempikin jo lienee naimisissakin. En kyllä ole varma, kun nämä nykynuoret
pysyttelevät vapaina pitempään kuin meillä vanhoilla oli tapana.
Väiskän
muisteluksia sotavuosilta.
Niin sitte lähettiin junakuletukseen
pohojosta kohti. Oltiin oltu jo kolomisen vuorokautta matkalla. Se ku oli
ylimääränen juna, niin se pysähteli pitkään nuilla asemilla. Taisi mennä vähä
yliki kolome vuorokautta, ku tultiin Ouluun. Juna pysähty taas sivuraiteelle ja
minä kysyin siltä komppanian päälliköltä, että kerkiäiskö tuota käyvä kotona.
Se sano, että se riippuu siitä kuinka kaukana se koti on. Minä sanon, että
parin kilometrin pääsä. Se sano, että kyllä siinä ainaki kolome tuntia
seistään, että hyvinki siinä kerkiää. Senkun käyt, mutta en minä luppaa anna. Omalla
luvallas saat mennä. Ja niihän minä menin ja kerkisin vielä reilusti. Puoli
tuntia sai vielä ootella junan lähtyä. Sitte lähettiin jatkaan matkaa ja
tultiin Rovaniemelle.
Rovaniemellä jäätiin junasta
pois ja lähettiin marssimaan palokunnan talolle. Sinne tulikin kaksi
autokomppaniaa majotettavaksi. Molemmista yhesä perustettiin kuljetusosasto.
Myöhemmäsä vaiheesa nimi muuttu valkoseksi kauhuksi, ko meillä oli
valakoset kuorma-autot ja ajettiin Petsamon linijaa ja toiset kulukijat alako
puhumaan, että me ajetaan liian luijjaa. Rahtia ajettiin Petsamoon ja
tuotiin lasteja Rovaniemelle, ku juna ei kulukenu pitemmälle. Kiskot loppu
Rovaniemelle.
Meille tuli vähä hankalamman
olonen mies kuletusosaston johtajaksi. Se oli isompi päällikkö ja tämä meijän
komppanianpäällikkö oli kuletuspäällikkö. Siinä oli sitte kolome käskijää. Joka
viies päivä oli lähtö Rovaniemeltä. Ja Rovaniemeltä piti lähtiä säännöllisesä
järijestyksesä saan metrin välein. Ku päästiin pois kauppalasta, niin päällikkö
pyssäytti kolonnan ja sano, että nyt sitte saatta aijjaa niin ku sielu sietää,
kuhan perille pääsettä. Se on pijettävä vaan huoli, että viijen vuorokauven
päästä ootta taas Rovaniemeltä lähösä. Käykääpä sitte nopiasti tai hittaasti
tuo lenkki Petsamosa.
Kyllähän sielä kaikenlaista
sattu.... Myöhemmäsä vaiheesa oli tiepartijoitaki ja ne oli polttanu muutaman
automiehen ja raportin vieneet tälle päällikölle. Se oli kattonu sitä ja alako
noitua, että kyllä hän nämä sankarit tuntee. Ne on ennenki tätä hommaa
teheny. Tästä tulleeki ankara rapsu niille. Tiepartiomiehet lähti hyvin
onnellisina, että saapahan pojat kunnon rangaistuksen. Ku ne lähti pois, niin
Tamminen repi heti sen lapun sano, että kyllähän se on viimenen homma, että hän
oman komppanian miehiä polttaa. Siitä ei sitte kuulunu sen enempää.
Siinä juhannuksen eellä minä kuulin
ihan eri porukan mieheltä, että heiltä pääsee heleposti lomalle. Meiltä ku ei
päässy ollenkaan. Lommaa sai enintään ommiin hautajaisiin. Se vieraan
komppanian poika sano, että heillä kyllä on reilu meininki ja heleposti päsee.
Minähän teinki lomapaperit ja vein ne sinne vieraan komppanian päällikölle ja
se oli semmonen reserviläiskapteeni ja sielä oli porukkaa niin palijo, ettei se
tuntenu, että kuka minä oon. Minä panin loman syyksi muutto ja se sano,
että kyllähän siinä viis vuorokautta mennee.
Käski vielä hakia leipäkortit vaan ja lähtiä lomalle.
Minä menin sen kuletusosaston
vääpelin tykö ja sanon, että mun pittää saaha leipäkortit, kun minä lähen
lomalle. Sehän kauhtu ja sano, että heiltähän ei lähe kettään lommailemmaan.
Minä sanon, että kyllä mulla on lomapaperit. Ne on esikunasta annettu ja
allekirijotettu. Leipäkortit vaan käskettiin hakia. Se kysy, että miten sinä
oot saanu nuo paperit ja minähän lupasin, että minä kerron sitte ku tuun takas,
mikä oli tarpeeksi pätevä syy.
Juhannusaattona päätty sitte se
loma ja määräaikana juhannusaattoiltana menin sitte ilimottammaan sille
vääpelille, että oon palannu lomalta määräaikaan mennesä. Se sano, että mitä se
nyt on tuommonen homma, että pyhiä vasten ilimottautuu lomalta takas. Minnoon
jo merkinny, että sinä oot palannu.
Eihän siinä nyt ennää
kannattanu takas lähtiä. Minkäs autto. Niin se alako taas se palaveluhomma.
Eiköhän sitä ollu jonnekki
heinäkuun lopulle sitä kuletushommaa. Sitte se kuletusyksikkö jaettiin taas
kaheksi eri joukko-osastoksi. Se toinen komppania jäi Rovaniemelle jatkamaan
sitä kuletusta ja meiän komppania siirrettiin Kemijärvelle. ku sielä oli
ollu 40:s autokomppania, josa oli ollu palijo reserviläisiä niin täydennykseksi
me tultiin tilalle. Se meijän päällikkö, Tamminen jäi Rovaniemelle ja meille
tuli tilalle - tai sehän jo oli sielä Kemijärvellä - Korpikallion Kalle
Muhokselta.
Oikeen hyvä mies seki. Särkikankaan
kansakoululle majotuttiin. Sielä sitte heti annettiin autot ja sielä oli
ajoja meleko palijo, ku oli porukoita palijo tuola Sallan suunnasa ja
Savukoskella, Raijalansalamesa ja Märkäjärvellä ja meijän piti sitte
huoltaa niitä.
Siihen aikaan oli palijo hevosia
armeijasa, nii oli palijo sitä muonan ja rehun kuskausta. Sielä sitte ajettiin
niitä linijoja ja sitte minä sain kenttäpostilinijan ajettavaksi
Kemijärvi-Kotala. Oli sitte yks alikessu apukuskina ja kerkesinköhän minä
kaks-kolome reissua tehä, ku se alikessu ajo Savukoskella kolarin ja siihen
loppu kenttäpostin kuletus sillä kertaa. Piti olla komppaniasa hanttimiehenä
vähä aikaa. Kuitenki sielä komppaniasa oli semmonen 37-mallin henkilöauto ja
Märkäjärvellä oli komppanianpäällikkö, joka tarvi autonkulijettajan. Minä ku
olin joutilas mies, niin minut pantiin sinne sitte.
Heti ensimmäisenä aamuna, ku
minun piti ilimottautua Kemijärvellä, niin minä myöhästyin kaks tuntia, ku oli
niin kauhiat pakkaset, ettei auto ollut heleppo käynnistettävä, vaan sitä piti
lämmittää hiilillä pitkän aikaa. Minä, ku menin ilimottautuun, nii se heti
alako noituun, että sen oli pitäny jo kaks tuntia oottaa.
Minä sanon, että ei auto
lähteny käyntiin, nii ei voinu aikasemmin tulla.
Se kysy, että oonko palijo
ajanu henkilöautua.
Minä sanon, etten metriäkään.
Se sano, ettei lähe epävarmojen
kuskien kans mihinkää, vaan pittää saaha mies, joka ossaa aijaa.
Se käski mun mennä takas
entiseen kompanijaan. Minä kerkesin jo lähtiä ja kerätä kamppeet, ku lähetti
tuli sanomaan, että äkkiä kamppeet takas ja ilimottautumaan uuvestaan.
Minä sanon, että ehän minä
kelevannu sille kuskiksi, ku en oo ennen ajanu henkilöautua, vaan se käski vaan
mennä ilimottautumaan. Meninhän minä takas sinne auton tykö ja sielä se oli
oottamasa ja sano, että komppanian päällikkö oli sanonu, että minnoon varma
kuski ja nyt sitte lähetään heti. Mikäs siinä autto muuta, ku lähtiä heti
töihin sitte. Se osottautu sitte oikein mukavaksi mieheksi. Kuskiasa kohtaan
ainaki. Muille se kyllä osas olla oikia piru.
Sitte Hanahikoskelle
rakennettin varuskuntaa ja minä jouvun tätä kulettammaan sinne Märkäjärveltä
meijän komppanian ohitte ja se sitte sano siinä, että käyväämpä tuola teijän
toimistolla. Minä ajon siihen toimiston etteen ja vähän ajan päästä se tuli
takas niin onnellinen hymy kasvoillaan. Sano, että olipa kiva, ku sai taas
kerran haukua sitä komppanianpäällikkyä. Sielä oli uus mies Korpikallion
tilalla, oikein hankala mies ja se kävi joka kerta haukkumasa sitä uuttaa
päällikkyä. Mistä lie löytäny aiheita, mutta aina sillä oli jotaki syytä käyä
motkottamasa. Ja oli tyytyväinen.
Meillähän
meni oikein mukavasti. Mulla oli sielä Märkäjärvellä oma kämppä siinä parakisa,
misä minä asun ja se tuli kerran sinne parakkiin ja kysy, että minkälaista
hommaa se on tuo teijän kuorma-automiesten homma, ku täsä tuli yks sivviilimies
ja tarijos rahhaa, että hän sais maksaa kuskille kyytipalakkaa. Sehän on
rikollista hommaa. Eihän soltut saa ottaa maksua kuletuksista. Minä kerron,
että eihän sitä saa ottaa, mutta automiehet on harvon paikalla ruoka-aikana ja
sitä joutuu ostamaan syötävää, mistä sattuu saamaan. Siihen ei oikeen taho
päivärahat riittää. Ei ne kuskit määrää mittään taksaa, mutta jos joku haluaa
jonku markan antaa, niin ei siitä oikeen voi kieltäytyäkkään.
Se lähti
sillä kertaa pois, mutta tuli sitte jonku ajan päästä takas ja sano, että joo,
sehän järijestettäänki luvalliseksi se homma. Se pittää panna vaan niin,
että se on määrätty taksa ja homma on luvallista. Seuraavalla reissulla
sillä oli taas asiaa komppanian päällikölle ja sielä kai se puhu siitä
taksahommasta. Ei siitä kuitenkaa mittää taksahommaa tullu. Homma suju niinku
ennenki. Siviilit makso jotaki, jos halus. Linteeni lähti kai sitte
muutamaksi päiväksi lomalle ja minä menin siksi aikaa komppniaan takas. No
sitte mulle ilimotettiin, että nyt pittää huomenaamulla mennä asemalle ja ottaa
sieltä se Linden kyytiin ja mennä sen kans Märkäjärvelle. Sillon oli hirveitä
pakkasia ja yöllä piti lämmittää autoja meleko ussein, että ne oli
lähtökunnosa. Vartiomies sano, että kyllä hän voi sitä henkilöautua yöllä
lämmittää, ettei mun tartte nousta sitä lämmittään. Niihä se sitte oli
lämmittäny, mutta ku se ei ollu vissiin oikeen selevillä auton
ihimeellisyyksistä, niin se oli tartannu kaasu pohojasa ja vaihe päällä sitä
autua ja sehän oli lähteny käyntiin ja lennättäny semmosen viismetrisen
lumipenkan yli ojjaan. Siihen se loppu se Linteenin kuskaus.
(Nauhalta poimittuja voi vielä löytyä)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti