16 pv syyskuuta on tämänkin kuukauden
puoliväli sitten ohitettu ja Hellevi, Helle, Hella, Hellä, Helli, Hellin, Hille ja
Hillevi olivat helliä ja villejä ja suloisia.
Toivo Einari Sukasen lesken, Hellin,
syntymäaika ja monet muutkin tiedot minulta puuttuvat. Jospa joku niitä tietoja
toimittaisi. Anna Kaisa on kumminkin tytär, joka Turusen
tunnustaa nykyisin sukunimekseen. Vainajia ovat jo Topi ja Hellikin.
Elsa Erika Mälli teki ensin kaksi
poikaa ja sitten pari tytönhuitukkaa Moilasen Oskarille. Tytöistä
nuorempi oli sitten Helli. Seitsemäs sukupolvi Koskelon Priitasta
ja suora linja tähän Helliin johtaa. Linja on kumminkin ollut pelkkiä Moilasia
siitä lähtien, kun Kristiina Iisakintytär Sutinen Jaakko Jaakonpoika
Moilasen nai Priitta Koskelon vävyksi.
Synttärit:
Torpanakka Elina Pekantytär Koskelo
1808, Hyrynsalmi, 22. Toinen Anttosen
Margetan ja Koskelon Pekan vunnukoista alkoi Kemppaisen Joosepin
vaimoksi hyvinkin toiveikkaana ja Pekka syntyi jo seuraavana vuonna
vaarinsa kaimaksi.. Ei ehtinyt poika kuitenkaan kymmentään täyttää, kun isä
kuoli ja viiden vuoden päästä äitikin. Lavantauti oli ankara verottaja
kainuulaisten harventajana.
Nobelkirjailija Frans Emil Fransinpoika
Sillanpää (Koskinen/Kauppila) 1888, Häme
Eipä voi leuhkia läheisellä sukulaisuudella
tähän kirjailijaan, kun ukistakin on laskettava kuusi polvea taaksepäin
yhteiseen esi-isään.
Raymond Michaelson liki sata. Pitipä
käydä pitkä lista taas Koskelon Priitan jälkeläisiä ennenkuin Amerikasta
löytyi kahdeksatta polvea oleva Anna Seppäsen ja William Michelsonin
nuorin poika. Kauas on sekin haara jo harhautunut aivan vieraskieliseksikin.
Veikko Kaarlo Aulis
Korva alle sata, Muhos Väiskän pikkuserkku, Raija Helena Heikkinen
tuntuu jo paljon läheisemmältä sukulaiselta, vaikken ikinä ole nähnytkään. Ei
se lempi ikää katso, sillä Raija on tätä Veikkoa yhdeksän vuotta nuorempi ja
häät vietettiin ihan sopivan kypsällä iällä 11.4.1982 ja tyttäreksi syntyi
sitten Anna Katriina.
Aino Mirjami Koskela 1946. Paltamo Hiukan
yli puoli vuotta Aino Mirjami tässä maailmassa viihtyi.
Esko Aadolf Möttönen alle sata, Paltamo Jo vuosia
yli puolen vuosisataansa Esko Aadolf jo viettää tänään, mutta vieläkö
asunee Paltamossa, kun ei tästä pikkuserkusta muita tietoja olle kuin syntymän
aika ja paikka eikä laki salli niistäkään mainita kuin toisen.
KIRKON RANGAISTUKSIA
Joskus sitä vain pohdiskelee hiljaa
mielessään niitä perimmäisiä syitä tämän syntislauman paimentamiseen kuriin ja
nuhteeseen. Onko aivan kaikkein takimmaisena syynä ollut ihmisen sielun
pelastaminen kuvitellulta kadotukselta,
vai onko etsitty keinoja lisätä kirkon tuloja. Rangaistuksethan olivat
useimmiten sakkoja, jotka kilahtivat suoraan kirkon kassaan. Tietenkin
valtioiden muodostuminen myös edellytti verojen lisäksi sakkotuloja ja muita
vastaavia lisämaksuja. Vankilat kylläkin lisäsivät kuluja ja kouluttivat
rikollisen mielen omaavia uusiin konnuuksiin, mutta kirkkohan ei juuri
vankiloita harrastanut. Ne olivat maallisen vallan rasitteita.
Ihmisen luontoa vastaan eivät
auttaneet kirkonkaan keinot. Vampulassa 1852 pidetyssä piispantarkastuksessa
kauhisteltiin sitä, että aviottoman lapsen synnyttänyttä naista ei katsottu
enää edes häpeällisen teon tekijäksi ja kymmentä vuotta myöhemmin (1864)*
kirjoitti sikäläinen pappismies:
“Kuin haureellinen ja synnillinen elämä on niin suureen
valtaan kohonnut seurakunnassa, ettei oikein häpiänä pidetä, jos naimaton
vaimoihminen lapsia synnyttää ja vaivaan joutuneena vielä Waivaishoidon turviin
pakenee - - - että kumminki pelvon vuoksi pitäisi hirviämpäin rikoksellisten
äpärä lapset seurakunnalta otettaa hoidettaviksi, siltikuin lain voima näihin
suojelluksettomiin muuten ei ryhdy”.
Päivittelyn kohteena oli erityisesti
muuan torpantyttö, joka oli ehtinyt jo neljään aviottomaan lapseen. Samoihin
aikoihinhan meidän Maijastiinamme synnytti Kalle Fredrikin, joka oli hänen
lapsistaan neljäs. Kuinka laaja käsite on sitten ”sikäläisyys”? Kyllähän
Maijastiina alunperin oli torpantyttö, mutta orpona maailmalle joutunut niin
pienenä, ettei juuri muuta aikaa tiennyt olleenkaan kuin piikana itsensä
elättämisen aika. Voi tietenkin olla, että joku toinenkin tyttölapsi oli useita
au-lapsia saanut aikaan.
Kauvatsalla oli 1830 eräs torppari
saatu verekseltään kiinni, kun hän oli yöllä ollut kiipeämässä ikkunasta
kappalaisen piikojen luo. Hänet velvoitettiin maksamaan vaivaiskassaan kaksi
pankkiriksiä tai istumaan sunnuntaina jalkapuussa. Lisäksi hän sai ankaran
varoituksen.
Kun sukupuoliasiat olivat arka alue,
osittain syntiä, pienikin rike oli suuri. Ja mikä olikaan hauskempaa kuin tehdä
sitä, mikä oli kiellettyä. Tällaisen sankaruuden arvo nousi, jos se tehtiin
vastakohtatilanteessa. Sotilas Matti Nyman oli 1752 Huittisten kirkossa Idman
nuoremman saarnatessa “asetellut sormensa siveettömällä ja haureellisella
tavalla” siten, että hän oli pannut peukalonsa toisen käden peukalon ja
etusormen muodostamaan soikioon. Aikaansaannostaan hän oli näytellyt useita
kertoja seurakuntalaisille ja herättänyt valtavan naurunremakan. Vaikka Nyman
väitti esittäneensä tuhman kuvan vain kerran, hänet tuomittiin oikeudessa 25
hopeataalarin sakkoon ja julkiseen kirkkorangaistukseen.
Pelkkä istuminen häpeäpallilla tai
jalkapuussa oli järjestysrangaistus eikä siihen liittynyt samaa rikollisuuden
ja kunniattomuuden leimaa kuin julkirippiin. Tietysti kirkollekin oli tärkeintä
sakkorahat. Eihän jalkapuussa istuminen mitään tuottanut, vaan se oli
enemmänkin kirkon tapa nöyryyttää.
Joskus tuomittu saattoi esittää
vastalauseensa suomalaiskansallisesti, kuten Nopparin rusthollin poika teki v.
1705. Hänet oli määrätty kirkon käytävälle häpeäpallille pienestä rikkeestä
langetettua rangaistusta suorittamaan. Mutta hän näytti rusthollarin uhman: ei
ottanut lakkia päästään, vaikka rovasti unilukkarin avustamana sitä vaati.
Parin kuudennusmiehen täytyi kantaa nuorukainen ulos kirkosta. Hattu pysyi
paikallaan. Hän selvisi uhmastaan sakolla, koska hän ei ollut
juovuksissa eikä muutoin ollut häirinnyt kirkonmenoja.
Liiallinen pikkumaisuus kääntyi
kirkkoa vastaan. Hyvä tarkoitus oli hukkua pakkopykälien viidakkoon. Kaikkia
määräyksiä ei voitu noudattaa.
Ei
voinut ennen eikä voi nytkään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti