12 pv syyskuuta On aika Valman kun heilimöi
Vilja
Arvo Vihtori
Koskelolla ja Olga Tervosella on tyttö ja poika, jotka
tietenkin ovat Väiskän pikkuserkkuja. Pojan nimi on Alpo Arvo Antero
ja ikäluokka osuu jopa Pirjon kohdalle, kun Alpo on syntynyt 1945
Säräisniemellä. Alpo nai 1967 Valma Aliina Alakopsan, joka on
vain kymmenen päivää Pirjoa nuorempi. Lapsista ei ole tiedotettu, mutta
kai niitä on ollut tarkoitus hankkia.
Väiskän pikkuserkku on myös 1933 syntynyt Valma
Marjatta Pussinen, joka hyväksyi miehekseen Väinö Ilmari Rantalan
Haukiputaalta 1956 eikä tämänkään parin lapsituotannosta ole
tietoja herunut.
Synttärit:
Kirsti Matintytär
Hiltunen 1790, Auho 6 Nuorimmastaan
Sutisen Kirsti teki kaimansa, mutta kuukauteen hupeni pikku-Kirstin
vaikutus Hiltusten elämässä ja kohta tyttärensä kuoleman jälkeen kuoli Matti
Hiltunenkin 13.12.1790. Hän oli kuollessaan vasta 37 vuotias ja Kirsti
toi kuuden vuoden kuluttua uuden miehen perhettä huoltamaan. Tuomas Moilanen
jäi Kirstistä leskimieheksi 1827 , mutta olihan Tuomaallakin
poika edellisestä liitostaan. Matti oli syntynyt 1788..
Selma Helmi Moilanen 1906, Suomussalmi. Jaakko Matinpoika Holappa Puolangalta
otti vaimokseen Selman ja Selma teki Anja Esterin ja Anja Esterihän
naitiin Jaakko Säkkiselle Kuusamon suuntaan. Pari Säkkistäkin
siinä touhussa tuli sitten lisää.
UNIAIKA
Aboriginaalien
käyttämä käsite on hienoimpia oivalluksia ihmisen alkuajasta.
Missä on meidän uniaikamme?
Varsinaiseen historiaan ilmestymme,
kun meistä on nimillä merkintöjä säilyneenä. Ei näy kivikirveessä tekijänsä
puumerkkiä eikä muinaisiin nuotionpohjiin ole jäänyt ruokalistan tekijän nimeä.
Jossakin
vaiheessa on herännyt merkillinen mielikuva minuudesta ja minästä, joka kuuluu
jonnekin. Kauan on vaellettu kuulumatta mihinkään paikkaan, mutta varhemmin jo
lienee kuuluttu ryhmään, laumaan, heimoon, sukuun.
Yli
10 000 vuotta on kulunut siitä, kun ensimmäiset hylkeenpyytäjät ja
kalastajat rantautuivat kallioiselle saarelle, joka nyttemmin on Köppimäki.
Vasta pari vuosituhatta myöhemmin alkoivat nousta merestä alavammat Huittisten
tienoot. Taisi kulua vielä peräti kauan ennenkuin niille savimaille asettui
ketään, jota sukulaiseksi voi kutsua.
Nimeltä
mainittuja tiloja on kuitenkin ollut jo ennen 1300 lukua, koska ensimmäisissä
isäntäluetteloissa usein tilan mainitaan olevan vanha perintötila ja kylät,
jotka ovat perustetut ennen 1300 lukua on helppo erottaa veronmaksuperusteella.
Ne maksoivat veronsa ”suomalaisen lain” mukaan viljana. Myöhemmin perustetut
kylät maksoivat veronsa ”ruotsalaisen lain” mukaan voina.
Käytäntönä oli kumminkin, että
varsinaiset sukunimet puuttuivat. Tärkeä oli tilan (talon) nimi. Se tuli
”sukunimeksi” omistajan vaihtuessa vielä 1800-luvullakin. Niinpä esimerkiksi
Rytin tilalle, joka joskus oli varhaisten kantaisien tila tuli omistajaksi
Mauriala, jonka nimi tietenkin muuttui talon mukaan Rytiksi ja Risto Ryti oli
siis oikeastaan Mauriala.
Jos Kustaa Vaasa ei olisi ollut
niin ahne kuin oli, olisivat suvun juuret säilyneet ehkä pitempään hämärissä.
Kustaa kuitenkin oivalsi siirrettyään katolisen kirkon omaisuuden valtiolle
(itselleen), että maaomaisuutta oli löydettävissä lisää Kustaan kassaa
rikastuttamaan. Hän antoi julistaa, että kaikki maa ja vesi, joka ei ollut
jonkun omistuksessa oli valtion (kruunun, kuninkaan) omaisuutta kaikenlaisine
tuottoineen olivatpa ne sitten veden kaloja, metsän riistaa tai muita maan
aarteita.
Niin jouduttiin sitten
Huittisissakin 1500-luvun puoliväliin mennessä kiireesti kirjaamaan kuka
mitäkin omisti, jos mitään omisti. Ovelaa oli, että nyt jouduttiin näistä
omistuksista maksamaan kruunullekin veroa, kun katsottiin sen kuninkaalta saaduksi
eikä pelkästään jumalalta, jolta saaduksi kirkko oli aikaisemmin omistukset väittänyt
saaduksi ja siksi kirkonveron alaiseksi. Eihän omistusoikeutta tietenkään
voinut syntyä pelkästään sillä, että raivasi maata kaskeksi ja pelloksi ja
niityksi ja joka vuosi raatoi kyntäen, kylväen, kitkien ja satoa korjaten.
Siksipä ei vähäisempien kannattanut
mitään omistaakaan, kun veroihin ei olisi mistään tuottoja löytynyt.
Ainapa kuitenkin joku tilaton
tarpeeksi yritteliäänä tai onnekkaana pääsi livahtamaan kohtalostaan
arvokkaampien joukkoon vävynä tai miniänä ja tuomaan uutta verta toisiaan
naivien tilallisen umpioon.
Saattoipa jollekin koitua onni
omien käsien ja pään taidoista päästä jonkun niin suuren herran suosioon, että
hänelle lahjoitettiin palanen maata muokattavaksi tai jopa jonkun epäsuosioon
joutuneen valmiiksi muokkaamaa maata.
Näitä näkyy kylien ja tilojen
nimissä, kun opettelee niitä nimiä tulkitsemaan. Monetkin nimet muuttuvat ymmärrettäviksi,
kun selviää, että omituisen nimen lähtökohta onkin vieraassa kielessä ja
muuntunut vain äänneasultaan oman kielemme mukaiseksi, kun kirjoittamisen muoto
alkoi muotoutua vasta 1800-1900 lukujen aikana.
Meidän tarinassamme esiintyvät mm
sellaiset nimet kuin Äyhö, Kännö, Ryti ja monet muut, joiden arvoitus selviää
tarinan edistyessä.
Silti on turha kuvitella, että
jokainen tässä esiintyvän, harvinaisen sukunimen omistaja on sukua. Talot ja
tilat ovat vaihtaneet omistajaa usein vuosisatojen mittaan ja muutenkin on
nimiä napattu siinä vaiheessa varsinkin, kun huomattiin, että ollaan suomalaisia.
Joku varsinainen viisas on
sanonut, että paras valhe on se, jossa on vähintään puolet totta. Pysyttelen
vaatimattomana enkä niin korkeisiin valhetasoihin pyrikään. Nämä tarinat ovat
suurelta osin fictiivisiä factoja, joka suomeksi tarkoittaa kuviteltuja
totuuksia... Sitähän historia on. Silti kaikki henkilöt ovat olleet olemassa ja
jotkut ovat vieläkin. Syntymäajat useinkin pitävät paikkansa kaikkein vanhimpia
lukuun ottamatta. Paikkakunnat enimmäkseen ovat todellisia ja kuolinajat
useammin paikkansapitäviä kuin syntymäajat, jos ne yleensä ovat tiedossa. Usein
hääpäiväkin pitää paikkansa.
Jos olisin koonnut tähän kaikkien
sukuhaarojen kaikki jäsenet puolisoineen ja puolisoitten sukuineen, olisin
hullumpi kuin oikeasti olenkaan.
Suuren taiteilijan suurella
vapaudella valikoin keitä tähän mukaan otan ja mitä tarinoita heistä
kertoilen... jos kertoilen.
Uniajastahan minun piti
tarinoida, mutta eksyin taas selittelemään ja selittelemään.
Olihan tässä maassa ja
Urjalan-Huittisten tienoilla jo kauan asustettu ennen herra Henrikin kuolemaa
Köyliönjärven jäällä. Varmaan jo siihen aikaan joitakin esivanhempia oli jo
niihin maisemiin asettunut ja kerrotaan muutamien tulleen Henrikin palvelijoina
ja niistä ajoista alkaen ruotsalaiset herrat ovat jo muutamia tiloja
palkollisilleen jakaneet.
Tosin väitetään sen Henrikinkin
olevan satua vaan.
Melkein todellisemman tarinan
olen kehitellyt ainakin yhtä vahvoin perustein Huittisten varhaisimpiin
sukuihin perustuvaksi.
Siinä tarinassa joukko nuoria
miehiä lähti uutta miekalla levitettyä uskoa pakoon Väinäjoen varrelta
purjehtien aavoja meriä kohti pohjoista. Arvelivat tulleensa riittävän kauas
nykyisen Kokemäenjoen avautuessa oikealle laajoina merenlahtina. Joukon
johtajana oli nuori mies Takkupään talosta ja tapahtuma-aika osapuilleen
700-luvun loppu. Muiden maiden historiat kertovat niihin aikoihin kristinuskoa
pakenevien miesten, jotka eivät halunneet joutua alistetuiksi paavin armeijojen
verovelvollisiksi, lähteneen etsimään vapaita asuinsijoja. Monta historiatonta
sukupolvea, meni ennen kuin käräjäpöytäkirjoihin ilmestyivät ensimmäiset Takut
Huittisissa. Olihan se kristinusko jo ajat sitten tavoittanut karkulaisten
jälkeläiset ja Huittisten kirkkoherranakin oli Lars Takku. Suku oli
haaroittunut jo monen nimiseksi ja jakautuminen vain jatkui.
Sopivasti 1800-luvun lopulla
löytyi Takkujen yhden sukuhaaran (Yli-Käki) omistamalta Hiukkavainion
kukkulalta, Sammunjoen rannasta muinaishauta ja siitä veneessään haudatun
päällikön luita.
Miten niin päällikön?
Hauta oli rautakautinen ja vain
arvostetut sankarit, johtajat ja päälliköt saivat kunnian tulla veneessään
polttohaudatuiksi. Lisäksi miehen kallonluitten seasta löytyi myös karhunkallon
luita. Karhunkalloa sai kypäränään käyttää vain soturipäällikkö. Muiden
sotilaitten kypäränä oli karjunkallo.
Takkujen
mahtisuvun tarina oli jo päättynyt perintöriitoihin, mutta kyllä se hauta oli
riittävällä varmuudella varhaisen esi-isän hauta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti