13 pv syyskuuta 11
Orvotko tänään juhlivatkin.???
Orpojahan melkein kaikista aikanaan tulee.
Synttärit:
Briitta Henrikintytär
Sutinen 1765, Auho 8 Pyssyvaara. Tämä isoäitinsä kaima nai Heikkisen Laurin
1790, mutta tuloksista en mitään tiedä.
Torppari Matti Tuomaanpoika Röngren
1772, Huittinen, Moision Torppa, Maijastiinan
äidin vanhemmat kuolivat molemmat ennen Maijastiinan syntymää.. Matti
kuoli keripukkiin 16.2.1828 Moision torpassa ja Mariahan kuoli jo pian Leenan
synnytettyään lapsivuodekuumeeseen 10.4.1807. Marian isä, Matti Nikkilä,
kuoli jo 1788 ja Marian äiti, Kaisa Matintytär Leski 11.4.1808. Matti
Matinpoika Nikkilän vanhemmat kuolivat 1777. Äiti oli Norrin Brita.
Kun vielä tämän Leenan isän vanhemmat olivat kuolleet 1780 ja 1812, niin
kyllä Maijastiinan orpous oli pitkälti hyvin valmisteltu. Isän äiti, Walbor
Adler, kuoli neljä vuotta ennen Maijastiinan syntymää ja isoisä, Matti
Henrikinpoika Pöyri, tytön ollessa vajaan vuoden ikäinen.
Isän uusi vaimohan karkotti Maijastiinan
jo alle kymmenvuotiaana pikkupiiaksi leipäänsä tienaamaan ja isäkin kuoli
pian pois. Niin ei maailmassa ollut Maijastiinalla
ketään lähisukulaista turvanaan. Silti hän sai aluksi aivan hyviä työpaikkoja
Hemmolla, kappalaisen pappilassa ja Kivirannassa, mutta aviottoman lapsen
syntymä vei toiveet kunnollisesta liitosta ja olisi pitänyt olla joku
sukulainen naittajana.
Itsellinen Iisak Matinpoika Kinnunen
1847, Puolanka. Talontyttö Kristiina
Juhantytär Sutinen nai renkimies Matti Matinpoika Kinnusen 10.4.1836
Auholla ja saivat sitten torpan asuttavakseen. Saattoi liittoon johtaa se, että
Kristiina oli päästänyt rengin vuoteeseensa ja neljä kuukautta vain
puuttui Juhan syntymästä. Pirttiviljelystä kyllä ahkerasti jatkettiin Matin
kuolemaan 10.8.1849 saakka, sillä nuorin tytär, Briitta Stiina syntyi
vasta seitsemän kuukautta isänsä kuoleman jälkeen. Iisakki oli lapsista
viides ja hänkin sai uuden isän Elias Kemppaisesta 1855.
Iida Maria Kujala 1897, Vihanti . Iida oli Elias
Kujalan ja Raution Liisan lapsista kuudes ja viimeinen Vihannissa
syntyneistä. Loput neljä lasta syntyivät Oulussa. Isoisä, Kujalan Jukka,
oli siskonsa syntyessä viisi vuotias ja Iidan kuollessa 8.1.1906
viidentoista.
Jaakko Matinpoika
Holappa 1900, Puolanka Eilen
oli Jaakon vaimon syntymäpäivä ja kaipa niitä kauan yhdessä vietettiin,
mutta Selmahan kuoli 13.2.1968 ja Jaakko 11.6.1974. Jäipä
kumminkin tytär, Anja Esteri, jonka appensa kaima, Säkkisen Jaska,
vei Kuusamoon.
Aaro Johannes
Yli-Kauppila 1924, Punkalaidun 82
*
Näitä Väiskän serkkuja, joita Väiskä
ei ole koskaan tavannut, on Väiskää yli yksitoista vuotta nuorempi Elma
Senja LIISA Sukanen. Liisa nai 21.6.1951 Aaro Johannes
Yli-Kauppilan ja esikoispojaksi syntyi Raimo Ensio. Joitakin vuosia
myöhemmin syntyivät vielä Kari ja Sinikka. Liisa on ollut
leskenä jo joitakin vuosia ja asuu Suomen Turussa.
Lahja Kristiina
Koskela. Alle sata Säräisniemi.
Ahti Koskelan ja Aura Laina Lea
Ansasnummen nuorimmaksi syntyi kolmen pojan jälkeen tyttö ja sehän oli semmoinen
lahja, että tytön nimeksi pistettiin Lahja Kristiina. Vaikka Lahja niin kovin
nuori onkin, niin Väiskän serkku on silti.
Nebran tähtilevy pronssikaudelta
Nebran kiekko saattoi olla soturikulttuurin shamaanin työkalu – astronominen havaintoväline?
Aarteenmetsästäjät väittävät
löytäneensä Nebran levyn 1999 Nebran kylästä (Saksa). Levyn aitoutta on
epäilty, mutta monet tutkimukset ajoittavat sen 1600-luvulle eaa. Kultakoristein kirjotun
pronssilevyn käyttötarkoitus on avoin, mutta suosikkiteorian mukaan se olisi
astronominen havaintoväline. Sen sijaan se saattaa olla symbolinen esine – ja vieläpä pohjoiseurooppalaista alkuperää.
Pronssintyöstön perusteella levy voisi olla nykyisen Tanskan
kulttuurialueen seppien tuotantoa. Materiaalien
alkuperä ei kumoa väitettä: lyijyn isotooppisuhteiden perusteella
pronssin kupari saattaa olla peräisin Alppien itäosista, ja hopeapitoisuuden
mukaan kaksi kultaliuskaa voivat olla Transilvaniasta. Näiltä alueilta
toimitettiin kyseisiä materiaaleja Keski- ja Pohjois-Eurooppaan.
Suosikkitulkinnan mukaan levyä on käytetty astronomisten havaintojen apuvälineenä: auringon/täysikuun
ja kuunsirpin välissä olisi kuvattu Plejadit eli Seulaset, ja reunojen kaarien
avulla olisi määritetty auringon ääripaikat päivänseisauksina löytöalueen
leveysasteella (Mittelberg). Alareunan kaarta on ehdotettu sateenkaareksi tai veneeksi, joka kuljettaa auringon idästä
länteen.
”Plejadeja” lukuun ottamatta levyn muut ”tähdet” sijaitsevat tasaisin
välein.
Sijoittelu ei vastaa todellista
tähtitaivasta, ja Orionin ja Pegasuksen kirkkaat tähdet puuttuvat. Kuunsirpin
kuvaaminen oli tutkijan mukaan aikakaudella harvinaista, ja lisäksi kuunsirpin
sakarat osoittavat todellisuudessa aina poispäin auringosta. Eräässä siperialaisessa samaanin rummussa
sirppi on samoin väärin päin. Mittelbergin maasto tarjoaa riittävät
maamerkit auringon kulun seuraamiseen, joten sivukaaret voisivat kuvata aamu-
ja iltaruskoa, joita jotkin kansat pitivät itsenäisinä taivaankappaleina.
Venetulkinta sopisi merellisen
kansan ikonografiaan, mutta vene olisi todennäköisimmin tasapohjainen.
Reunojen rei’istä levy oli ehkä kiinnitetty johonkin, mutta
kaksikiloinen levy on ollut liian raskas
kannettavaksi. Levyn yhteydessä löydettiin ilmeisesti miekkoja ja muita sotavälineitä,
joten kyseessä saattoi olla sosiaalisesti korkea-arvoisen henkilön seremoniallinen
kilpi. Tällöin kuva olisi kosmoksen symboli, jossa estetiikalla oli tärkeämpi
merkitys kuin todellisuuden kuvaamisella.
Kukas Kalevalainen sankari
olikaan ...taitava Takoja, joka oli taivaan kannen kalkutellut...
Ilmiselvästi tämä on se Ilmarisen takoma taivaankuva.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti